زیتون

خواص روغن زیتون

خواص روغن زیتون

روغن زیتون

روغن زیتون، روغنی ارگانیک با منشا گیاهی است که از زیتون به دست می‌آید. این روغن یک چربی غیر اشباع است که تقریباً به طور کامل از تری گلیسیرید تشکیل شده است. بیشترین اسیدهای چرب شامل اولئیک، لینولئیک و پالمتیک هستند. ماده غذایی با خواص فراوان، که به رشد بدن، فرآیند میلین شدن مغز و تشکیل استخوان کمک می‌کند. روغن زیتون یک محصول بسیار مغذی است که حاوی غلظت بالایی از ویتامین‌ها است. در ادامه خواص روغن زیتون و کاربردهای آن را برای شما شرح خواهیم داد.

 

روغن زیتون

خواص روغن زیتون | مزایای استفاده از روغن زیتون

خواص روغن زیتون

روغن زیتون (olive oil) سرشار از چربی‌های غیراشباع و به ویژه اسید اولئیک است. به لطف ترکیب اسیدهای چرب خاص خود، یکی از بهترین چاشنی‌ها برای کنترل سطح کلسترول بد در خون است. حاوی شکل خاصی از اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان‌ها با خواص قوی و فواید سلامتی مانند محافظت در برابر بیماری های قلبی عروقی است. این روغن همچنین روده را بهبود می بخشد و در برابر بوی بد دهان مؤثر است. روغن زیتون با سطوح بالای پلی فنول ها به جلوگیری از اکسید شدن تری گلیسیرید در جریان خون و آسیب رساندن به دیواره رگ‌های خونی کمک می‌کند. از روغن زیتون اغلب به عنوان محافظ معده استفاده می‌شود. اخیراً مطالعاتی انجام شده است که در آن مصرف روغن زیتون باعث کاهش ابتلا به انواع خاصی از سرطان می‌شود. از سوی دیگر، یک مولکول کشف شده در روغن زیتون، اولئوکانتال، دارای خواص ضد التهابی مشابه ایبوپروفن است و طبق مطالعاتی انجام شده است که در آن فعالیت ضد توموری در شرایط آزمایشگاهی را نشان می‌دهد.

روغن زیتون در زمینه زیبایی، آرایشی و بهداشتی

زمان‌های قدیم از روغن زیتون برای تهیه صابون استفاده می‌شده است. در حال حاضر کرم ها، ژل ها و صابون‌های زیادی وجود دارد که پایه آنها روغن زیتون است.
در دنیای لوازم آرایشی ، روغن زیتون به عنوان مرطوب‌کننده پوست بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. این امر، در میان سایر ترکیبات، به دلیل وجود اسکوالن است. این کار از ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند و پوست را جوان و صاف نگه می دارد.
روغن زیتون برای آبرسانی و تغذیه موها نیز مفید است. معمولاً از ریشه تا نوک آن اعمال می شود.
از روغن زیتون برای مالیدن به پوست بعد از سوختگی استفاده می شود. پس از شستن محل سوختگی با آب، روغن زیتون به آن می مالند. این روغن ناحیه سوخته پوست را آبرسانی کرده و خطر عفونت را کاهش می‌دهد.
روغن زیتون برای از بین بردن نیش، خار و ترک های چسبیده به پوست نیز مفید است. کمی روغن زیتون به محل مالیده می شود و با موچین به راحتی پاک می شوند.

روغن زیتون در زمینه زیبایی، آرایشی و بهداشتی

روغن زیتون برای مو

روغن زیتون برای پوست

روغن زیتون دارای خواص آنتی اکسیدانی است. از پوست در مقابل اثرات مضر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و از اثرات پیری جلوگیری می‌کند. این یک روغن نرم‌کننده غنی است که پوست را عمیقا تغذیه می‌کند و سیستم هیدراتاسیون طبیعی آن را تنظیم می‌نماید. همچنین اثر تسکین دهنده بر قرمزی و سوزش دارد و حتی برای حساس‌ترین پوست‌ها نیز مناسب است.
برای درمان پوست تحریک شده یا ترک خورده، برای مرطوب کردن پوست‌های خشک و بالغ یا برای پوست‌های حساس با اگزما، پسوریازیس و تبخال استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از روغن زیتون برای پوست نوزادان و در دوران بارداری نیز استفاده کرد.
روغن زیتون را می توان به صورت خالص یا مخلوط با روغن ‌ها و اسانس‌های دیگر استفاده کرد. به عنوان مثال، با چند قطره اسانس اسطوخودوس، اثر ترمیم‌کنندگی روغن زیتون در مورد پوست ترک خورده تقویت می‌شود. این روغن در دستورالعمل بسیاری از کرم‌ها و صابون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از متخصصان روغن زیتون را به عنوان یک دارو برای رفع ایرادات پوست معرفی کرده‌اند و استفاده از آن را برای سلامت پوست توصیه می‌کنند.

روغن زیتون و پوست

خواص روغن زیتون

روغن زیتون برای یبوست

از دیگر خواص روغن زیتون می‌توان به این مورد اشاره کرد که به روان و نرم شدن اجابت مزاج کمک کرده و دفع آن را تسهیل و از یبوست جلوگیری می‌کند و برای افرادی که خشکی مزاج دارند مفید است. همچنین تولید صفرا را افزایش می‌دهد و باعث هضم غذاهای چرب و تسکین روده می‌شود. این نوع روغن روان کننده روده و معده است. روغن زیتون برخلاف سایر ملین‌ها، حتی ملین‌های طبیعی، مخاط روده را تحریک نمی‌کند و منجر به آتونی نمی‌شود، وضعیتی که در آن روده به ملین وابسته است.

روغن زیتون برای یبوست

روغن زیتون برای مو

موهای ما  اغلب اوقات به خاطر عوامل خارجی مانند رطوبت، دود و همچنین رنگ مو، خشک و شکننده‌ است. اگرچه محصولات مراقبت از مو زیادی وجود دارند، اما یک درمان طبیعی به همان اندازه مؤثر، بیشتر به سلامت موهای شما کمک می‌کند. روغن زیتون سرشار از ویتامین A است که از پیری جلوگیری می‌کند، ویتامین E. که به گردش خون پوست سر کمک می‌کند و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و در نهایت سرشار از اسیدهای چرب است که باعث هیدراتاسیون می‌شود.
روغن زیتون به دلیل داشتن مواد مغذی غنی و بافت روغنی، یک حالت دهنده طبیعی ایده‌آل هم است. علاوه بر این که بر روی مو اثر گره‌گشایی دارد، آن را عمیقا تغذیه کرده و نرم و براق می‌کند. اگر از شوره سر رنج می‌برید، می‌توانید روغن زیتون را به پوست سر نیز بمالید.

روغن زیتون برای مو

خواص روغن زیتون | استفاده از روغن زیتون برای سلامت مو

ماساژ با روغن زیتون

روغن زیتون، روغنی عالی برای ماساژ است چراکه این روغن مغذی، ضد حساسیت و ضد التهاب می‌باشد به همین دلیل استفاده از آن بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. امروزه انباشته شدن سطوح بالایی از استرس روزانه، به دلایل مختلف اعم از کار، نگرانی یا مشکلات زندگی روزمره، بسیار رایج است. یک ماساژ خوب با روغن زیتون این سطح استرس را کاهش می‌دهد و گردش خون را در سراسر بدن تقویت می‌کند. باعث آرامش عضلات می‌شود و برای تسکین درد مفید است.

ماساژ با روغن زیتون

سایر کاربردهای روغن زیتون

روغن زیتون یک روان‌کننده خانگی عالی است. از صدای جیر لولاها جلوگیری می‌کند. می‎توان از آن برای چرب کردن زنجیر و چرخ دنده دوچرخه استفاده کرد.
روغن زیتون همچنین به عنوان محافظ موقت قطعات فلزی در برابر فرآیندهای اکسیداتیو عمل می‌کند.
در زمان‌های قدیم از روغن زیتون به عنوان سوخت استفاده می‌کردند. بنابراین از روغن زیتون برای روشن کردن چراغ های نفتی (مانند علاءالدین) استفاده می‌شد. بدیهی است بدترین کیفیت روغن زیتون به نام لامپانت برای این مصارف استفاده شده است. جالب است بدانید که کلمه لامپانته امروزه هنوز هم برای تعیین بدترین روغن زیتون که برای مصرف انسان مناسب نیست استفاده می‌شود.

روغن زیتون به سلامت قلب و مغز کمک می کند

روغن زیتون به عنوان روغنی بسیار مفید شناخته شده است که برای قلب و مغز خواص زیادی دارد. این روغن منبعی از اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان‌ها (که از تخریب نورون ها جلوگیری می‌کند)، مواد معدنی و ویتامین‌های مهم برای گردش خون است. بنابراین این نوع روغن برای محافظت از قلب و مغز در برابر بیماری‌های احتمالی بسیار مناسب است. کسانی در رژیم غذایی خود روغن زیتون استفاده می‌کنند کمتر دچار مشکلات قلبی می‌شوند و، احتمال ابتلا به سکته قلبی و سکته مغزی برای این افراد کمتر است.

4 دیدگاه در “خواص روغن زیتون

  1. عرفان بابایی گفت:

    ممنون بابت مطالب مفید

    1. retronet گفت:

      از لطف شما سپاس گذاریم.

  2. مهتاب محمد پور گفت:

    یکی از نکات نگه داری روغن زیتون این است که آن را باید در یک بطری شیشه ای تیره یا مات یا یک ظرف فولادی ضد زنگ نگهداری کنید تا مانع از فاسد شدن آن شوید.

    1. تحریریه راسایا گفت:

      سپاس از نظر ارزشمند شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *