زیتون

طرز تهیه سالاد یونانی

طرز تهیه سالاد یونانی مخصوص

سالاد یونانی

سالاد یونانی (Greek salad) یک سالاد تازه، رنگارنگ و لذیذ است. همانطور که از نام آن پیداست مختص کشور یونان می‌باشد. به عنوان یک غذای تک نفره، عالی است و برای یک ناهار تابستانی سبک می‌توان از آن لذت برد. همچنین می‌توان این سالاد خوشمزه را در کنار ماهی یا گوشت کبابی نیز سرو کرد. با رعایت نکات و توصیه‌های مرحله به مرحله در این مقاله، طرز تهیه این سالاد بی‌نظیر را بیاموزید و یک سالاد یونانی خوشمزه را آماده کنید.
سالاد یونانی | طرز تهیه سالاد یونانی

مواد لازم برای تهیه سالاد یونانی

  • گوجه گیلاسی4 عدد
  • پنیر فتا 200 گرم
  • پیاز تازه 1 عدد
  • پیاز قرمز 1 عدد
  • خیار 2 عدد
  • فلفل سبز 1 عدد
  • زیتون سیاه (کامالاتا) یا زیتون معمولی 8 عدد
  • سرکه سفید برای چاشنی به مقدار لازم
  • روغن زیتون برای طعم دادن به مقدار لازم
  • فلفل سیاه به مقدار لازم
  • پونه کوهی خشک یک قاشق چای خوری
مواد لازم برای تهیه سالاد یونانی

طرز تهیه سالاد یونانی

پیاز را پوست گرفته و آن را نازک برش دهید. خیار را پوست بگیرید و به ورقه‌های نازک برش دهید، گوجه فرنگی و فلفل سبز را به صورت حلقه درآورید. پنیر فتا را به مکعب‌های حدود 1.5 سانتی متری برش دهید. سبزیجات را در یک ظرف بزرگ بریزید و کمی روغن و نمک روی آن بپاشید. فلفل خرد شده، زیتون سیاه بدون هسته و حبه‌های پنیر فتا را نیز اضافه کنید.
سبزیجات معطر نظیر پونه کوهی و ریحان را به آرامی مخلوط کنید. سالاد یونانی شما آماده است می‌توانید آن را نوش جان کنید!

رسپی های دیگر سالاد یونانی

سالاد یونانی شامل گوجه فرنگی، خیار، فلفل، پیاز، زیتون سیاه و پنیر فتا مکعبی شکل است. پنیر فتا یک پنیر یونانی است که از شیر گوسفند و بز تهیه می‌شود. اغلب در دستور العمل‌های سنتی، نسخه‌های مختلفی وجود دارد که شامل افزودن کاهو، پیاز سفید به جای قرمز، زیتون سبز یا سرکه سفید است. همچنین می‌توانید آن را با تکه‌هایی از سینه مرغ کبابی، نخود آب‌پز، میگوی بخارپز، ماست سفید طبیعی و یا پنیر فتا را با توفوی دودی جایگزین کنید تا مناسب برای گیاه‌خواران باشد.

رسپی های دیگر سالاد یونانی | طرز تهیه سالاد یونانی

تهیه سالاد یونانی

نکات مهم

برای تهیه این نوع سالاد نیازی به اضافه کردن نمک ندارید چراکه پنیر فتا به اندازه کافی شور است. ولی اگر دوست دارید می‌توانید مقدار کمی نمک بسته به ذائقه‌تان اضافه کنید. ترجیحاً از خیارهای بدون دانه استفاده کنید یا قسمت دانه خیارها را جدا کنید. در غیر این صورت نتیجه نهایی سالاد شما خیلی آبکی خواهد بود. بسته به ذائقه می‌توان سبزیجات را نازک‌تر یا درشت‌تر خرد کرد.
زیتون‌ها را می‌توان برای مدت طولانی‌تری مرینیت کرد اگر وقت دارید. در غیر این صورت چند ساعت برای مزه دار کردن کافی است.

سالاد یونانی از ترکیباتی همچون آب‌لیمو، سرکه و زیتون تهیه می‌شود. در تهیه این سالاد برعکس سالادهای دیگر از سس مایونز و مواد با کالری بالا استفاده نمی‌شود. به همین دلیل این سالاد را می‌توان به عنوان یک سالاد رژیمی در نظر گرفت.

برای اینکه طعم جدید و خوبی به سالاد خود بدهید می توانید یک یا دو عدد خیارشور را خرد کنید و کنار سالاد سرو کنید.

نکات مهم در تهیه سالاد یونانی | طرز تهیه سالاد یونانی

نکات مهم تهیه سالاد یونانی

خواص سالاد یونانی

سالاد یونانی با فتا و زیتون یک غذای کلاسیک عالی از غذاهای مدیترانه‌ای است که خواص فراوانی دارد. سالاد یونانی سرشار از پروتئین و کلسیم است. همچنین غنی از مواد مغذی است که به سیستم ایمنی کمک کرده و از آن حمایت می‌کند.
زیتون به دلیل فواید بی‌شماری که برای سلامتی دارد مصرف آن همیشه توصیه می‌شود. استفاده از زیتون در این سالاد به از بین بردن کلسترول اضافی در خون کمک می‌کند. زیتون همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان معروف است.

نگه‌داری

توصیه می‌شود سالاد یونانی را به محض آماده شدن مصرف کنید. البته سالاد یونانی را می توان در یک ظرف شیشه‌ای، در یخچال، حداکثر به مدت 1 روز نگهداری کرد. منجمد و فریز کردن آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. سعی کنید به اندازه‌ای از این سالاد تهیه کنید که در یک وعده مصرف شود.

آیا سالاد یونانی سس مخصوصی دارد؟

برای درست کردن سس مخصوص سالاد یونانی، باید از مواد مناسب استفاده کنید. سس وینگرت خانگی، با دستوری آسان، سریع و خوشمزه برای سالاد یونانی که از روغن زیتون، سرکه قرمز، آب لیمو، خردل دیژون، سیر و پونه کوهی تشکیل شده است. سس وینگرت خانگی پر از طعم و تازگی و بدون مواد نگهدارنده یا افزودنی است که طعم لذیذی به سالاد می‌دهد.
این سس یونانی با طعم مدیترانه ای را می توان برای انواع سالاد‌ استفاده کرد. برای تهیه سس وینیگرت یونانی خانگی، فقط تمام مواد را در یک کاسه بریزید و هم بزنید یا به سادگی در یک بطری بریزید و خوب تکان دهید و کنار بگذارید، بسیار ساده و در عین حال بسیار خوشمزه است.

آیا سالاد یونانی سس مخصوصی دارد؟ | سس سالاد یونانی

سس مخصوص سالاد یونانی

چند نکته برای یک سس وینگرت خانگی خوب

در اینجا نکات مهم و کلیدی را برتای تهیه سالاد یونانی خوشمزه بیان می‌کنیم. برای اینکه سالاد یونانی شما طعم فوق‌العاده و بینظیری داشته باشد این نکات را رعایت کنید.

  1. از روغن زیتون با کیفیت استفاده کنید.
  2. اگر طعم تند سیر تازه را دوست ندارید آن را با پودر سیر جایگزین کنید. سیر را ریز خرد کنید تا به خوبی در سس جا بیفتد.
  3. برای طعم بیشتر از آب لیموی تازه استفاده کنید.
  4. برای اینکه سس کمتر اسیدی باشد، می‌توانید یک قطره عسل اضافه کنید که طعم آن را ملایم می‌کند.
  5. در مورد یک وینگرت ماست، می‌توانید با اضافه کردن ماست یونانی یک سس خامه ای با وینگرت یونانی درست کنید.
  6. همه مواد را در یک کاسه یا بطری محکم در بسته بریزید و به شدت تکان دهید، چاشنی و نمک را اضافه کنید.
  7. بلافاصله استفاده کنید یا قبل از استفاده در یخچال بگذارید. (سس وینگرت را از یخچال خارج کرده و قبل از تهیه سالاد به دمای محیط برگردانید.)

سالاد یونانی رژیمی

این سالاد را می توان به عنوان یک غذای رژیمی در نظر گرفت. اشخاصی که قصد دارند وزن کم کنند و لازم است حتما غذای سالم با کالری پایین مصرف کنند که هم دچار اضافه وزن نشوند و هم سلامت خود را از دست ندهد. این سالاد را می توانند به عنوان یک وعده غذایی در نظر بگیرند. این یک نوع سالاد مغذی و سالم است که کالری پایینی دارد.

2 دیدگاه در “طرز تهیه سالاد یونانی

  1. مهدیس صفاری گفت:

    سلام. برای درست کردن سس وینگرت میتوان روغن زیتون را حذف یا جایگزین کرد؟؟

    1. retronet گفت:

      استفاده از روغن زیتون باعث خوشمزه تر شدن سس شما می شود البته با توجه به ذائقه غذایی هم میتوان حذف یا جایگزین کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *