زیتون

ترشی یونانی با زیتون راسایا

طرز تهیه ترشی یونانی | ترشی یونانی با زیتون راسایا

ترشی یونانی

ترشی یونانی (Greek Pickles) یکی از چاشنی‌هایی است که به صورت خانگی و محلی تهیه می‌شود و بسیار پرطرفدار می‌باشد. این ترشی یونانی در واقع نوعی ترشی است که از ترکیب سبزیجات و مواد اولیه مختلفی مانند قارچ، زیتون، فلفل دلمه‌ای، ذرت، گل کلم و… تهیه می‌شود. این ترشی با داشتن مزه تند و ترش خود، از جمله ترشی های محبوبی است که در کنار انواع غذاهای مختلف مانند پلو، گوشت، انواع پاستا و ماکارونی، مرغ و… سرو می‌شود. به دلیل خواص بسیار زیاد ترشی برای سلامتی، توصیه می‌شود که مصرف انواع ترشی را در برنامه غذایی خود در نظر داشته باشید. برای تهیه ترشی یونانی با زیتون راسایا تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

بیشتر بدانید: خرید زیتون

مواد لازم برای ترشی یونانی با زیتون راسایا

مواد لازم برای ترشی یونانی با زیتون راسایا​
  • زیتون شور (سبز و سیاه) دو پیمانه
  • گل کلم کوچک 1 عدد
  • ذرت کنسروی 1 پیمانه
  • قارچ دکمه ای 2 پیمانه
  • بیبی کورن 1 پیمانه
  • هویج 2 عدد
  • سیر 6 حبه
  • فلفل دلمه ای رنگی 1 پیمانه
  • روغن زیتون 1 پیمانه
  • فلفل سبز تند نصف پیمانه
  • سیاه دانه 1 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه 1 قاشق چایخوری
  • نمک و فلف سیاه یا فلفل قزمز به مقدار لازم

خرید زیتون شور بدون هسته برای تهیه ترشی یونانی

طرز تهیه ترشی یونانی

طرز تهیه ترشی یونانی​ با زیتون راسایا

ترشی یونانی با روغن زیتون | طرز تهیه ترشی یونانی

برای تهیه ترشی یونانی با زیتون راسایا در همان ابتدای کار و قبل از خرد کردن، سبزیجات و مواد ترشی را با آب سرد به تمیزی شسته‌ و در یک آبکش قرار دهید یا روی پارچه بریزید تا آب اضافی شان گرفته‌ و خشک شوند. زیتون شور و ذرت کنسروی را نیز آبکش می‌کنیم تا آب اضافی آنها نیز خارج شود.
بعد از اینکه سبزیجات کاملا خشک شدن، گل کلم را در سایز و اندازه‌ی مناسب خرد می‌کنیم. سپس پوست هویج ها را گرفته‌ و به همراه فلفل دلمه‌ای های رنگی به صورت نگینی خرد می‌کنیم و در یک ظرف جداگانه می‌ریزیم. پوست حبه‌ های سیر را گرفته‌ و با فلفل‌های تند، خرد می‌کنیم.
در مرحله بعدی هسته زیتون های سبز و سیاه را خارج می‌کنیم و آنها را اسلایسی خرد می‌کنیم.
قارچ ها را هم به شکل حلقه‌ای یا نگینی خرد می‌کنیم. اگر اندازه‌ی قارچ‌ها کوچک است آنها را به همان شکل استفاده کنید. یک قابلمه را روی اجاق گاز قرار دهید و مقداری آب، نمک و کمی آبلیمو در آن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس قارچ های خرد شده‌ یا درسته‌ را به مدت 10 الی 15 دقیقه در قابلمه می‌جوشانیم تا کمی نرم شوند. بعد از اینکه قارچ ها نرم شدند آنها را آبکشی نمایید و روی دستمال حوله ای قرار دهید تا آب اضافی شان به طور کامل خارج و خشک شوند.

آماده کردن ترشی یونانی با زیتون راسایا

آماده کردن ترشی یونانی با زیتون راسایا

حالا در یک کاسه بزرگ تمیز و خشک، مواد ترشی و سبزیجاتی را که در مراحل قبل خرد کرده‌اید، بریزید. این مواد شامل گل کلم، قارچ، فلفل دلمه‌ای های رنگی، فلفل سبز تند، سیر، هویج، زیتون اسلایس شده و ذرت کنسروی و همچنین بیبی کورن می‌باشد که آنها در کاسه می‌ریزیم و کاملا مواد را زیر و رو می‌کنیم تا مخلوط و یکدست شود.
زردچوبه، سیاه دانه، فلفل سیاه، ادویه کاری و روغن زیتون را به مواد ترشی اضافه و مخلوط می‌کنیم.
در یک ظرف جداگانه دیگر به مقدار لازم آب، سرکه و نمک را با هم مخلوط می‌کنیم و هم می‌زنیم تا نمک کاملا حل شود. مواد ترشی را در یک دبه پلاستیکی خشک یا ظرف شیشه‌ای تمیز ریخته‌ و از مخلوط آب نمک و سرکه روی آن می‌ریزیم تا پر شود. درب شیشه یا ظرف را محکم ببندید آن را به مدت 2 تا 3 هفته در یخچال یا مکانی خشک و خنک قرار دهید تا ترشی آماده شود. بعد از سپری شدن این مدت زمان ترشی یونانی شما آماده است نوش جان 😊

نکات نگهداری ترشی یونانی

نکات نگهداری ترشی یونانی با زیتون راسایا

برای جلوگیری از خرابی یا کپک زدن‌ ترشی حتما تمام مواد ترشی و سبزیجات را بعد از شستشو به خوبی خشک نمایید و اجازه دهید تا آب اضافی مواد کاملا خارج شود. همچنین برای نگهداری ترشی یونانی از دبه یا ظرف شیشه ای خشک و تمیز استفاده کنید. تاکید ما بر این موضوع به دلیل اهمیت آن در جلوگیری از خرابی یا کپک زدن‌ ترشی یونانی است.
نکات مربوط به ادویه ترشی یونانی
در مورد ادویه ترشی یونانی می‌توانید از ادویه کاری، فلفل قرمز یا پاپریکا و گلپر هم استفاده نمایید. این مورد کاملا سلیقه ای بوده‌ و با توجه به ذائقه می‌توانید هر موردی را که دوست داشتید اضافه یا حذف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *