سبزی

تهیه سبزی قورمه باکیفیت

سبزی قورمه سبزی

قورمه سبزی

ما می‌توانیم قورمه سبزی (Ghormeh Sabzi) را به جرات محبوب‌ترین و پرطرفدارترین غذای ایرانی معرفی کنیم. این غذای سنتی و اصیل ایرانی که طرفداران زیادی در ایران و حتی کشورهای دیگر دارد به همراه پلو سفید ایرانی سرو می‌شود. در پخت و تهیه آن موارد زیادی نظیر جا افتادن غذا، نسبت‌های درست گوشت و لوبیا و استفاده از ادویه‌های مخصوص دخیل هستند. علاوه بر موارد یاد شده کیفیت سبزی قورمه‌ای که استفاده می‌کنیم هم بسیار مهم است و نقش مستقیمی در مزه، رنگ و لعاب این خورشت فوق العاده دارد. در این مقاله به اختصار سبزی‎‌های قورمه را معرفی می‌کنیم و به شما کمک می‌کنیم از مقدار مناسب آن در تهیه سبزی قورمه استفاده کنید.

خرید سبزی قورمه برای تهیه قورمه سبزی

کدبانوهای ایرانی و آشپزها چندین نوع مختلف از سبزی‌های‌ قورمه را به نسبت‌های مشخص با یکدیگر مخلوط کرده و سپس سرخ می‌کنند و به خوراک گوشت و لوبیا اضافه می‌کنند تا معجون شگفت‌انگیزی مانند قورمه سبزی را تهیه کنند. سبزی‌های قورمه کدامند؟ آیا این سوال شما هم هست؟

در تهیه سبزی قورمه از سبزی اسفناج، جعفری، سبزی تره و سبزی گشنیز استفاده می‌کنند. در بعضی از شهرهای ایران کدبانوها مقداری سبزی شنبلیله نیز به این سبزیجات اضافه می‌کنند. هر کدام از این سبزی‌ها طعم بخصوصی دارند و دارای خواص متفاوتی هستند. تنها آشپزهای با تجربه نسبت سبزی‌ها را در این خورشت خوشمزه به درستی رعایت می‌کنند. این مورد نیاز به تجربه و مهارت بالای دارد. شما باید هریک از سبزی‌ها را به اندازه مناسب داخل قورمه سبزی خود بریزید. در ادامه این مقاله شما را با نسبت‌ اصولی سبزی‌های داخل قورمه سبزی و خواص هرکدام از سبزی‌های قورمه سبزی آشنا می‌کنیم.

سبزی های قورمه سبزی | Ghorme Sabzi

سبزی قورمه سبزی

سبزی گشنیز

سبزی گشنیز از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به جعفری دارد با این تفاوت که برگ‌های آن لطیف تر است وکم‌رنگ‌تر از جعفری است. این سبزی طبع سرد و خشک دارد و برای اشتها، تسکین صفرا و تسکین التهاب معده مفید است. همچنین گشنیز یک آنتی ویروس قوی و بسیار موثر نیز هست که خاصیت ضد میکروبیایی دارد. سبزی گشنیز یکی از سبزی‌های مهم قورمه سبزی است، که طعم و عطر بی‌نظیری به این غذا می‌دهد.

سبزی تره

سبزی تره شبیه پیازچه است با این تفاوت که طعم آن متعادل‌تر است. طبع سبزی تره گرم و خشک (صفراوی) است. تره خوشبو کننده دهان است، به هضم غذا کمک می‌کند و برای رفع یبوست مفید است. همچنین منبع غنی ویتامین و مواد معدنی مانند آهن و کراتین است.

جعفری یک سبزی محبوب و بسیار پر کاربرد است. منبع ویتامین‌هایی مانندK ،C و A است و دارای آنتی اکسیدان لوتئین است که به رفع استرس کمک می‌کند. سبزی جعفری به رفع سردی و رفع انسداد طحال کمک می‌کند، معده و کبد را تقویت می‌کند و پاک کننده مثانه است. این سبزی مانند گشنیز طبع گرم و خشک دارد.

شنبلیله برگه‌های کوچک و ساقه‌ی ضخیم دارد. یکی از پر خاصیت‌ترین سبزی‌ها شنبلیله است. منبع غنی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند آهن و کلسیم است. به تقویت قوای جنسی و تقویت ریه کمک می‌کند و در دفع بلغم و دفع دل‌پیچه موثر است. شنبلیله نیز طبع گرم و خشک (صفراوی) دارد.

سبزی اسفناج

اسفناج طبع سرد و تر دارد، به عنوان سبزی قورمه سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌هاست و برای سلامتی بسیار مفید است. از جمله خواص آن کاهش وزن سریع، رفع تشنگی و رفع التهاب است. اسفناج در درمان دیابت، سلامت و تقویت استخوان‌ها، دفع سموم بدن، تقویت بینایی، تقویت سیستم ایمنی نیز موثر بوده است.

میزان و نسبت سبزی قورمه سبزی مورد استفاده در شهرهای مختلف

در هر کدام از شهر‌های ایران بسته به ذائقه مردمان نسبت‌های متفاوتی برای سبزی قورمه در نظر می‌گیرند. در ادامه نسبت سبزی قورمه را در چند شهر ایران می‌بینید:

نسبت سبزی‌های قورمه در سنندج:

شنبلیله 200 گرم
مابقی سبزی‌ها هر کدام 500 گرم
این مقدار سبزی برای 10 نفر کافی است.

نسبت سبزی‌های قورمه در تهران:

تره 500 گرم
جعفری 500 گرم
شنبلیله 100 گرم

نسبت سبزی‌ها در فارس و خوزستان:

تره و جعفری هر کدام 400
گشنیز و اسفناج هر کدام 200 گرم
شوید و شنبلیله هر کدام 100 گرم

میزان و نسبت سبزی قورمه سبزی در شهرهای مختلف | Ghorme Sabzi

نسبت سبزی قورمه

مقدار سبزی قورمه سبزی برای هر نفر

شاید تعیین مقدار سبزی موجود در خورشت برای هر نفر کار ساده‌ایی به نظر برسد. بسیاری از کدبانوهای ایرانی در این امر بسیار حرفه‌ایی هستند و حتی به صورت چشمی نیز می‌توانند مقدار مناسب سبزی برای هر نفر را مشخص کنند. این نکته را در نظر داشته باشید که سبزی خام دو برابر سبزی پخته و یا سرخ شده وزن دارد. برای افزودن سبزی به ازای هر نفر از فرمول زیر پیروی کنید:

  • سبزی پخته، هر نفر 200 گرم
  • سبزی خام، هر نفر 100 گرم


که معادل با یک پیمانه پر سبزی خرد شده است.
برای تعداد‌های بیشتر، میزان سبزی را دو برابر و یا چند برابر کنید.

نسبت سبزی‌های قورمه سبزی در برخی شهرها متفاوت است. به عنوان مثال در گیلان و مازندران دو نوع سبزی محلی خالواش و چوچاق را به میزان بسیار کمی به سبزی قورمه اضافه می‌کنند. در تبریز نیز از تره و اسفناج به میزان بیشتری استفاده می‌کنند.

مقدار سبزی قورمه سبزی برای هر نفر | سبزی قورمه سبزی

معجون قورمه سبزی

مراحل و نحوه آماده کردن سبزی قورمه سبزی

همان طور که می‌دانیم ابتدا باید سبزی‌ها را با آب خوب بشوییم. دقت کنید باید گل و لای و سبزی‌های پلاسیده و زرد شده را در این مرحله به طور کامل جدا کنیم. پس از اینکه آب سبزی‌ها رفت، روی پارچه سفید و تمیزی آن‎ها را پهن کنید و خشک کنید.  نباید اجازه دهید سبزی‌ها پلاسیده شوند. سپس سبزی‌ها را به ریزترین حالت ممکن خرد کنید برای این کار می‌توانید از خردکن‎‌های خانگی یا ساطور آشپزخانه استفاده کنید. پس از خرد کردن سبزی ها، آنرا تا زمانی که آب آن کشیده شود تفت دهید بعد از این مرحله می‌توانید روغن را اضافه کنید تا سرخ شود.
میزان سرخ کردن یا پختن سبزی‌ها بسته به ذائقه شما و خانواده‌تان متفاوت است. اکنون سبزی قورمه شما آماده است. شما می‌توانید مقدار و اندازه لازم برای هر وعده را جداگانه بسته بندی کنید و در فریزر نگه‌داری نمایید. نوش جان

مراحل و نحوه آماده کردن سبزی قورمه سبزی | قورمه سبزی

قورمه سبزی | میزان سبزی قورمه سبزی برای هر نفر

خرید سبزی قورمه سبزی

قورمه سبزی غذایی اصیل و مجلسی و البته بسیار خوشمزه است که مناسب ذائقه‌ی میلیون‌ها ایرانی در داخل و خارج از ایران است، اما غذایی پر زحمت است و تهیه آن وقت و مهارت زیادی می‌طلبد. آماده سازی سبزی آن نیز کاری پر زحمت است و مراحل شستن سبزی و پاک کردن و سرخ کردن آن زمانبر است. به علاوه که باید از هر نوع سبزی مقدار معینی جدا کنید تا طعم و رنگ خورشت متعادل و دلپذیر شود. در کارخانه تولیدی راسایا ما این مشکل را برطرف کرده‌ایم، ما در راسایا سبزی خرد‌شده را به اندازه‌های معین بسته بندی می کنیم تا شما صرفا از قورمه سبزی خوشمزه‌تان لذت ببرید و دغدغه دیگری نداشته باشید. بهترین و خوشمزه ترین سبزی قورمه را از ما بخواهید. قورمه سبزی‌های ما با نسبت‌های درست و رعایت اصول بهداشتی در مراحل پاک کردن و شستن یک خورشت جذاب و متفاوت را به سفره‌های شما تقدیم می‌کنند.
سبزی قورمه راسایا هم بصورت سرخ شده هم نیمه آماده در بسته بندی‌های شیک و بهداشتی و با وزن‌های مختلف از کوچک، تا متوسط و بزرگ آماده عرضه به شما هستند. جهت خرید سبزی قورمه متفاوت و بی نظیر می‌توانید با شماره تلفن‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

خرید سبزی قورمه سبزی

1 دیدگاه در “تهیه سبزی قورمه باکیفیت

  1. سحر جباری گفت:

    مطلب کامل و عالی بود. اینکه نسبت ترکیب سبزی ها رو دقیق نوشتید خیلی خوب و کاربردی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *